De eerste race van de nieuwe BMW E90 cup stond voor 2 April op de rol op het TT-circuit in Assen. Na een natte trainingssessie op de zaterdag was het de zondag uitstekend weer.
Dat de E90 een veelbelovende Cup is, blijkt uit de tijdstraining. Het hele veld zit binnen anderhalve seconde in de kwalificatie. Doordat we nog erg druk met de afstelling bezig waren werd onze startplek een teleurstellende 6e plaats voor de eerste race.
Race 1 ging echter goed van start en we hadden snel een mooi tempo te pakken en klommen naar voren in het veld. Door een code 60 gevolgd door de rode vlag, werd het veld echter door elkaar gehusseld. Volgens de timekeeping stonden we op P1, maar de ronde voor de rode vlag werd weggestreept, waardoor we op de derde plek zijn geïndigd achter twee auto's die we in de laatste 4 ronden hebben ingehaald. Feitelijk zou een P1 dus logischer zijn geweest.
Race twee startten we op de derde plek en de concurrentie was sterk. Op 3 rondes voor het einde, liggend op P2 werd de auto onvoorspelbaar aan de achterkant. Dit ging van kwaad naar erger, en om chaos te voorkomen zijn we gestopt. Een juiste beslissing, want de moeren van de draagarm rechtsachter waren losgelopen.
Op papier dus een teleurstellend resultaat, maar gelet op de prestatie op de baan hoopvol voor de rest van het seizoen.
Het formule 1 circuit van Nederland stond vandaag op de agenda. In de vrije training, bleek een "los" gevoel een logisch gevolg te zijn van schokbreker die los zat. Voor de kwalificatie werd dit gefixt en mochten we vanaf P3 starten. Door 25 seconden erestraf tijdens de pit-stops zakten we naar P4, maar al snel werd er weer een plek veroverd. Helaas stopte de auto in de laatste ronde ermee door een los stekkertje achter het dashboard.
Dus na wat werk stond de auto weer klaar voor race 2 waar we helaas achteraan moesten starten. Door een crash bij de start kwamen we met enig geluk als 3e in onze klasse de 1e bocht uit. Na de pitstop lagen we kort op plek 2, maar die wisten we helaas niet vast te houden en moesten we genoegen nemen met een 3e plaats.
Met 3 racedagen achter de rug mogen we ons leider in het tussenklassement noemen. Dit betekent dat het nog een spannend seizoen voor ons zou kunnen worden in de E36 cup.
De tweede race van het seizoen stond gepland voor België op het circuit van zolder. Een circuit met een aantal lastige chicanes waardoor we flink aan de slag moesten met de afstelling. De kwalificatie verliep aardig en we konden starten vanaf de 3e plek. In race 1 hebben we deze plek ook weten vast te houden.
In race twee kreeg Jasper Stiksma technische problemen waardoor we een plaatsje konden opschuiven en de 2e plek was binnen voor race twee.
De eerste race van het seizoen 2022 was onder erg koude en natte omstandigheden. Helaas hadden we de E90 nog niet klaar, dus gingen we met de oude vertrouwde E36 op pad.
In de kwalificatie lagen we slechts 3 tiende van een seconde achter de "pole-zitter" Sjoerd Stiksma. Maar na een paar ronden begon de baan steeds natter en gladder te worden en moesten we genoegen nemen met een 4e plek. Echter lukte het nog wel om terug te knokken naar de tweede plaats toen de geblokte vlag viel.
Tijdens de controle na afloop van de race bleek dat wij 9 kilogram te zwaar waren en dus strafseconden kregen waardoor we afzakten naar de 4e plek.
Race twee begonnen we dus ook vanaf die positie en door een hele goede start gingen we als eerste de haarbocht in. We eindigden de race als tweede achter Henk Tappel.
Al met al een redelijke seizoenstart en hopelijk rijden we de volgende met de E90.
De eerste race van het seizoen 2022 was onder erg koude en natte omstandigheden. Helaas hadden we de E90 nog niet klaar, dus gingen we met de oude vertrouwde E36 op pad.
In de kwalificatie lagen we slechts 3 tiende van een seconde achter de "pole-zitter" Sjoerd Stiksma. Maar na een paar ronden begon de baan steeds natter en gladder te worden en moesten we genoegen nemen met een 4e plek. Echter lukte het nog wel om terug te knokken naar de tweede plaats toen de geblokte vlag viel.
Tijdens de controle na afloop van de race bleek dat wij 9 kilogram te zwaar waren en dus strafseconden kregen waardoor we afzakten naar de 4e plek.
Race twee begonnen we dus ook vanaf die positie en door een hele goede start gingen we als eerste de haarbocht in. We eindigden de race als tweede achter Henk Tappel.
Al met al een redelijke seizoenstart en hopelijk rijden we de volgende met de E90.
De 1 na laatste race van het seizoen 2021 werd verreden op ons "thuis-circuit" in Assen. De kwalificatie verliep niet geheel naar wens in verband met een haperende auto. Race 1 bleek de auto nog steeds niet helemaal okay, wat resulteerde in een teleurstellende 8e plaats van de 12 deelnemers.
Het euvel bleek een niet functionerende instrumentenpaneel (snelheidsmeter en toerenteller), en nadat deze vervangen werd, moesten we race 2 starten vanaf de 8e plek.
Enkele ronden voor het einde waren we opgeklommen naar plek 4, maar helaas brak de aandrijfas linksachter waardoor we race 2 niet konden finishen.
Wij mochten als koploper in de tussenstand van het kampioenschap beginnen aan dit race weekend. De ochtend was het vooral erg nat en zoeken naar grip. Na een P3 in de kwalificatie werd het ook een natte race 1. Er waren maar liefst 3 code 60 situaties en we hebben de race gewisseld tussen P2 en P3. Een te lange pitstop heeft ons teruggezet op P3 en aan het eind van de race kwamen we een paar ronden tekort om P2 terug te pakken.
In race 2 starten we dus op de derde plek, maar bij de start was plek 2 alweer veroverd. Doordat koploper in race 2 Wiegers/ Meendering twee rondes moesten missen vanwege technisch mankement reden we voor het eerst op kop in de Ooperon Cup. Met een comfortabele voorsprong was het vooral zorg om te finishen. Gecontroleerd hebben we de race uitgereden en onze eerste zege behaald en hiermee de koppositie in het klassement verstevigd.
De eerste officiële race van het seizoen 2020, welke laat opgestart is vanwege het Corona virus. Dit keer met een rollende start in plaats van een staande. Uiteindelijk met een derde plaats in race 1 en een vierde plaats in race 2 tevreden met het resultaat.
Na een DNF in de vorige race hebben we de auto zo goed mogelijk geprepareerd voor de laatste race van het seizoen. In de eerste race zijn we op het podium op een 5e plek geëindigd, hetgeen redelijk volgens verwachting is.
De tweede race gingen we beter, en met een achterstand van 29 seconden op de winnaar werd de allerlaatste race van het seizoen afgesloten met een 4e klassering.
GAS motorsport dankt haar sponsoring voor hun steun en aanwezigheid en hoopt dat ze zakelijk profijt aan hun ondersteuning van dit team hebben gehad dit seizoen,
Een vijfde plek tijdens race 1, waarna een mooie startronde in de tweede race volgde. Bovenstaande beelden laten zien dat het tempo van de kop in principe gehaald kan worden. Echter hadden we problemen met de ophanging van de versnellingsbak waardoor we de tweede race voortijdig hebben moeten stoppen.
Op een zonovergoten circuit van Assen hadden we de opgave de goede resultaten van de vorige race te evenaren.
De eerste race eindigden we als vierde, en in de tweede race wisten we zelfs de derde plek te behalen voor de kampioen van vorig seizoen. Het gat met de winnaar na 1 uur racen was slechts 4,7 seconden.
Met onze nieuwe motor en goede hoop afgereisd naar het Duitse Meppen. Het circuit welke we 1 keer per jaar aandoen, dus de eerste rondjes was het weer zoeken naar rempunten en uitkienen welke versnelling waar gebruikt moest worden. Na een teleurstellende 7e plek in de kwalificatie kregen we in de tweede stint van de race het tempo te pakken. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een twee plek in de uitslag van race 1. Na de start van race twee vanaf de eerste startrij, zakten we even terug naar P4, en in een ronden lang durend gevecht met Robert Ackerman uiteindelijk terug naar P3, tot het moment dat de auto bij het uitgaan van de chicane in het rond ging en het voorwiel licht de muur raakte. Helaas was hierdoor de spoorstang verbogen en was verder rijden geen optie meer.
Wederom stond de race op het formule 1 circuit van Spa Francorchamps op het programma dit jaar. Uitermate goed voorbereid ging ons team op weg naar België. Een prima vrije training en een hoopgevend kwalificatie was de aanloop naar race 1 op zaterdag. Echter na circa 20 minuten begaf onze 2,5 liter 6 cilinder het door een foute schakelmoment. Gevolg, een opgeblazen motor en (weer) een DNF. Dit circuit brengt ons ook dit jaar weer geen geluk. We hadden vele onderdelen mee genomen, maar een reserve motor paste er niet meer bij. Op de zaterdagmiddag werden allerlei scenario's bedacht en uiteindelijk heeft een concurrerend team (die blijkbaar voldoende ruimte in hun vrachtauto hadden) een geholpen door een andere motor te leveren. Op dat moment start een race tegen de klok om op de paddock de motor van de nr. 43 te wisselen. Rond de klok van half 1 's nachts was er weer leven in onze BMW waaruit maar weer blijkt dat Team GAS motorsport écht een geweldig team is.
De zondag konden we dus gewoon aan de start verschijnen, weliswaar achteraan, maar we deden weer mee. Helaas bleek in de opwarmronde de auto erg te roken, omdat (zo bleek later) er een rubber van de kleppendeksel ontbrak. Dit hebben we toch nog snel weten te fixen, maar met 4 ronden achterstand was een goede klassering niet meer in zicht.
Ook dit jaar was Spa weer een bijzondere ervaring en we gaan ervan uit dat de pechduivel nu klaar is met ons op dit circuit.
Met onze nieuwe versnellingsbak onder de auto gingen we vol goede moed naar Assen deze zondag. Echter bleek tijdens de vrije training dat de bak stevig lekte, maar dankzij de bevlogenheid van ons team hebben we op het circuit de versnellingsbak op tijd voor race 1 kunnen wisselen. Als laatste gestart in race 1, en op het podium geroepen voor een 4e plek. Blijdschap, maar vooral verwarring, want achteraf bleek de tijdregistratie niet te kloppen en een gecorrigeerde 7e plek was op dat moment aannemelijker. Race 2 zijn we ook 7e geworden.
Tweede race van het seizoen, het legendarische circuit van Zandvoort. Omdat we het circuit slechts 1 keer per jaar bezoeken is het wennen, maar in race 1 kwamen we op een keurige 5e plek, achter de "gevestigde" orde. In race twee begon het na 10 minuten behoorlijk te regenen, en kwam er toch meer voorzichtigheid in de rijstijl van de coureur. Een teleurstellende 9e plaats als resultaat, maar wel met een auto die nog heel is.
Voor de eerste race van het seizoen onder de vlag van de BMW Continent cup hadden we goede hoop. Echter kwamen we er in de vrije training al achter dat we in de bochten de snelheid misten. De concurrentie had in de winter ook niet stilgestaan en rondetijden van circa 2.01 werden geklokt in de BMW's. In race 1 kwamen we dan ook niet verder dan een teleurstellende 11e positie. In race twee overkwam ons na 2 ronden technisch ongemak door een afgebroken veerpoot, dus een zeldzaam "DNF-je" voor Team GAS Motorsport.
We hebben dus huiswerk om het onderstel weer te fixen en ervoor te zorgen dat de snelheid in de bochten terug komt, door een betere afstelling.
Alweer de laatste race van het seizoen 2018 op het circuit in Assen. In het algemeen klassement stonden we op de 5e plaats en hadden nog een mogelijkheid om naar de vierde plek te gaan. We hadden iets aan het onderstel van de auto verandert waardoor de vrije training en de kwalificatie niet geheel naar wens verliepen. Resultaat: starten vanaf plek 10. Maar uiteindelijk kregen we de auto onder de knie en zijn zowel race 1 als race 2 op de 4e plek geëindigd. Echter werd onze directe concurrent twee keer 1e waardoor we zijn blijven steken op plek 5 in het algemeen klassement.
De aanwezigheid van een groot aantal sponsoren maakten deze geweldige dag compleet en mede door hun konden we dit seizoen boven verwachting afsluiten.
Op naar seizoen 2019!
Met dan aan Erik Brinkman van Zilhouette voor enkele foto's
Voor deze race hadden we professioneel vervoer en onderkomen dankzij EBC motorsport en extra ondersteuning dankzij AKG motorsport. Het blijft geweldig hoe saamhorig deze sport kan zijn. Voor deze race hadden we een compleet ander onderstel gemonteerd en het zou handig geweest zijn om hier voorafgaand aan de race mee te testen. Immers hadden we de training, de kwalificatie en een grootdeel van race 1 nodig om te wennen. Uiteindelijk resultaat was de 5e plek in een vrij beperkt startveld. Voor race 2 hebben we wat kleine aanpassingen gedaan en zijn we 1 plek opgeklommen naar p4.
Met nog 1 race te gaan kan de 5e plek in het algemeen klassement ons eigenlijk niet meer ontglippen en hebben we 5 punten achterstand op de nummer 4. Dit beloofd dus een spannende finale dag op 14 oktober in Assen.
Het imponerende circuit tussen de duinen moet je vaker op rijden. Historische bochten zoals de Tarzanbocht en het Scheivlak moet je echt leren kennen om hier snel doorheen te kunnen. De vrije training en de kwalificatie hadden we dus echt nodig om de baan weer te leren kennen. De eerste race eindigden we daarom op een voor ons teleurstellende 7e plek. Na wat aanpassingen en iets meer vertrouwen kwamen we tweede race in de laatste ronde enkele meters voor de eindstreep nog van plek 6 naar de inmiddels ons bekende 5e plek.
De vrije training begon vandaag goed, we doken weer in de 2:04 ronde tijden, en de kwalificatie ging ook prima. Echter aan het eind van race 1 gaf een remklauw linksvoor de geest waardoor we geen
voorremmen meer hadden. Maar vanwege een aantal uitvallers en toch blijven rijden werd in race 1 uiteindelijk tot de 5e plek en een podium bemachtigd.
De start van race 2 verliep goed, we kwamen snel naar voren en ondanks wat duw en trekwerk lagen we de strubben lagen 5e overall en 4e in ons klassement. Uiteindelijk hebben we genoegen moeten
nemen met weer een 5e plek en dus podium. Aan het eind van de dag konden we dus naar huis met 2 bekers en een vijfde plek in het overall klassement.
Na ons avontuur op Spa was de carrosserie van de auto helaas onbruikbaar. De schade was bij nader inzien groter dan verwacht en het was niet veilig om hiermee te gaan rijden.
Resultaat was dat we in 2 weken een complete body-swap hebben moeten doen. In de werkplaats hadden we nog een carrosserie staan inclusief rolkooi. Alle bruikbare onderdelen zijn overgezet op dit chassis, althans alle onderdelen waar we tijd voor hadden. Met veel dank aan het team konden we aan de start verschijnen, maar qua set-up konden we natuurlijk weer van vooraf beginnen.
Race 1 eindigde teleurstellend, want door een foutje hebben we 2 rondjes in de grindbak moeten wachten tot we eruit getrokken worden. Deze achterstand konden we niet meer goedmaken, dus moesten we race 2 achteraan starten. Voordeel hiervan is dat je tijdens de start al een aantal plekken goed kan maken zoals op de video te zien is.
Uiteindelijk race 2 5e geworden en met de tweede podium & beker van het seizoen weer voldaan naar huis.
Het gehele team van GAS motorsport had zich bijzonder verheugd op 1 van de hoogtepunten van het seizoen, de Spa Euroraces weekend op Francorchamps. Wij kwamen vrijdag aan tijdens een enorme regenbui, waarbij de paddock zelfs nog een periode gestremd was. Maar na het opbouwen van ons onderkomen, konden we aanvangen met een training op een wet track.
En dan de keerzijde van de autosport: Tijdens de uitrijronde van de kwalificatie was er een meneer in een Porsche die bij het aanremmen van de busstop chicane volledig zijn rempunt mist en de achterkant van onze BMW torpedeerde. Hiermee was onze auto aan gort, en de eerste indruk was dat het weekend al op vrijdagmiddag voorbij was.
Maar, het team van GAS motorsport geeft nooit op. Na een check bleek de wielophanging, aandrijflijn en schokbrekers ongedeerd. Dus zijn we met man en macht aan het sleutelen gegaan en waren we op zaterdag net op tijd om nog vanuit de pitstraat te starten. Helaas duurde dit 1 ronde, want er waren nog teveel kleine technische zaken niet in orde waardoor het niet veilig was de race uit te rijden.
Nadat al deze zaken opgelost waren, stonden we alsnog op zondag aan de start en uiteindelijk in ons klassement nog als 6e geëindigd.
Wederom een zonovergoten dag op het TT-circuit in Assen, waarbij diverse relaties waren uitgenodigd voor dit evenement.
Ondanks wat technische uitdagingen hebben zijn we in race 2 nog op het podium gekomen.
Bovenstaande foto's en onderstaande video geven de impressies van een geslaagde dag voor GAS motorsport.
Na een lange winter en een zeer succesvolle shakedown stond de eerste race voor 2018 op het programma. Dit jaar dus niet als "rookie", maar in het normale klassement.
Tussen de vrije training en de kwalificatie moesten we nog iets aan de motor veranderen waardoor we een deel van de kwalificatie gemist hebben, waardoor we als 11e moesten starten. Met een goede start en ondanks een spin in de strubben zijn we race 1 als 6e (van de 11 Ooperon deelnemers) geëindigd.
In race twee stonden we halverwege achterstevoren in de grindbak bij de GT-bocht nadat een andere rijder ons aangetikt had. Hij heeft hiervoor wel een drive through penalty gekregen, maar onze race was zo goed als voorbij. Echter door slim gebruik van de pitstop tijdens code 60 te maken nog wel als 6e geëindigd.
Deze zondag waren 3 korte races van ieder 40 minuten gepland, dus waren er veel punten te vergeven in de 1 na laatste race van het seizoen. Bij de start in de eerste race moest Rob de Ceuninck door een crash helaas de eerste twee races missen. Wij hebben in deze beide races de eerste plaats en dus maximaal punten gepakt.
Race 3 was Rob weer van de partij, en kwamen we in een flinke regenbui terecht. Omdat wij in de regen toch teveel bezig zijn met de auto (en rijder) heel te houden, raakten we vlot achterop, en moesten we uiteindelijk met een derde plaats genoegen nemen.
Echter werd deze zondag wel een behoorlijk gat met de nummer twee op de ranglijst geslagen waardoor de voorsprong nu 52 punten bedraagt.
Deze zondag was gastrijder Martijn van Leeuwen weer aanwezig en pakte in zowel race 1 als in race 2 de overwinning in de Rookie cup.
In de tussenstand in de rookie cup, was de voorsprong op Rbo de Ceuninck 20 punten.
In race 1 moesten we het podium aan ons voorbij laten gaan omdat we net niet genoeg ronden hadden om Maurice van Dijk te kloppen.
De tweede race ging een stuk beter, en kwamen op de tweede trede van het podium terecht.
Rob de Ceuninck, werd ook 2e en 4e, maar in omgekeerde volgorde, dus het verschil in punten blijft na deze zondag gelijk.
Zondag 13 Augustus, een primeur voor GAS motorsport: een wedstrijd op het legendarische circuit van Zandvoort.
Voor deze gelegenheid zijn we de zaterdag vertrokken en hebben onze "camping" in de paddock uitgesteld. Wij hebben de nacht zelf in de tent doorgebracht en onze auto mocht dankzij de gastvrijheid van Boertien bij hun in de pitbox overnachten.
De vrije training en de tijdtraining waren vooral wennen aan deze geweldige baan. In de vrije training kwamen we niet verder dan een tijd van 2:17 en in de kwalificatie bleven we steken op 2:10. Toch 7 seconden eraf, wat perspectief bood voor de race.
Echter kregen we halverwege race 1 problemen met de versnellingspook en kwamen we in de klassering niet verder dan P4 bij de rookies en P9 overall.
Dit betekende tussen de eerste en tweede race een haastklus in de paddock om de auto klaar te krijgen voor race 2. Dankzij geweldige inzet van Pieter is dit gelukt en hebben we race twee toch nog op het podium bij de rookies kunnen eindigen.
We kunnen terugkijken op een vermoeiend, maar geweldig weekend Zandvoort. En met de klassering staan we met nog drie races te gaan aan kop in het rookie klassement.
Ondanks wat strubbelingen met de afstelling hadden we een redelijke tijd gekwalificeerd. En dankzij een fantastische eerste race een eerste plek op het podium bij de rookies en een achtste plaats overall.
De tweede race was in de regen en dit was een primeur voor ons. Dit vertaalde zich dit in het een tweede plaats bij de rookies en een 9e plaats overall.
Vrijdagmorgen vroeg was het dan zover, het team van GAS motorsport op weg naar Spa Francorchamps in België voor haar eerste race op een van de mooiste circuits van de wereld.
Helaas begon de dag in de stromende regen, maar nadat we onze tent hadden staan stonden we droog. De training was in de stromende regen, waardoor Spa wel een lastig circuit wordt. In de kwalificatie was het gelukkig droog, maar we waren met 75 auto's tegelijk in de baan. Immers dit weekend reden we samen met de Porsches.
Race 1 zaterdag ging prima, 8e overall en 2e bij de rookies, dus hebben we op het podium van Spa gestaan.
Race 2 ging iets minder voorspoedig, want in de allerlaatste ronde (terwijl we op 1 bij de rookies lagen) begaf onze differentieel het en moesten we met motorisch pech uitstappen.
Desondanks een zeer geslaagd weekend voor Team GAS motorsport.
Dit weekend hadden we onze partners uitgenodigd om de race bij te komen wonen en te netwerken op en om het circuit. De zaterdag avond werd gebruikt om de tent op te zetten zodat we de gasten konden opvangen en van catering voorzien.
De vrije training was enigszins teleurstellend qua tijd, en het enorme aantal auto's op de baan hielp hier net mee. De kwalificatie ging beter, waardoor we een P11 op de startgrid hadden.
Race 1 ging redelijk van start en al met al is er een P7 overall en P2 (dus weer podium) in de Rookie cup gescoord.
Pieter en Erik zijn tussen beide race door druk bezig geweest de auto weer te preparen en Alida en Alma zorgden voor een hapje en een drankje voor onze gasten op ons zonovergoten terras in de paddock van Assen.
Race 2 werd goed gestart, maar na een ongeval vlak voor de Ramshoek kwamen we in een periode van code 60. Vanaf dat moment hadden we niet de juiste pace te pakken. Na de pitstop pakten we de draad en het tempo op en liepen we iedere ronde in op De Ceunink & van Olst die in race 1 de eerste plek in de rookie cup hadden. In de laatste bocht, in de laatste ronde maakten we een verwoede poging om in de GT bocht de leiding te pakken. Echter eindigde dit in een spin waarna we achterstevoren stonden en met een achterstand over de finish kwamen. Maar omdat de Ceunink & van Olst onder de gele vlag hadden ingehaald kregen ze 30 seconden straftijd en eindigden we toch op de bovenste trede van het podium van de rookie cup. Ook in race 2 weer 7e algemeen.
Kortom een bijzonder geslaagde dag, voor GAS motorsport, maar ook voor onze partners.
Na heel veel uren sleutelen, bier en pizza's was het dan zondag 2 April zover. De eerste race van het eerste seizoen Ooperon cup. In alle vroegte op weg naar het mistige Assen waar al snel de zon doorbrak voor een zonovergoten dag.
De training kwalificatie werd een beetje gehinderd door een ongeval, maar toch op plaats 12 mogen starten, Uiteindelijk op P 11 gefinisht. Dit jaar heeft de organisatie besloten vanwege een behoorlijk aantal nieuwkomers ook een "rookie-klassement" op te tuigen, waardoor plek 2 op het podium voor ons was. Een kleine smet was een flinke schade aan de rechterkant, dit betekent weer sleutelen. Race 2 ging ook voortvarend met wederom P2 bij de rookies en P10 overall. Dit resultaat biedt zeker perspectief voor de rest van het seizoen.